Het orgel in de Sint-Michaëlkerk en de Koninklijke Fanfare Sint-Cecilia van Waarloos zijn beiden even oud.

Op de receptie ter gelegenheid van de inwijding van het nieuwe orgel - op 7 december 1930 - rees de vraag waarom er in Waarloos nooit een fanfare was opgericht. De toenmalige zangers van het 'hoogzaal', waaronder de brouwers Ferdinand en Theophiel Maes, raakten hierover in gesprek met E.H. Firmin Henderickx en zijn broer Paul. Ook Cyriel Henderickx, gemeentesecretaris in Waarloos en koster-orgelist, werd bij deze gesprekken betrokken.

Het bleef niet bij praten. Menig contact werd gelegd en op 2 februari 1931 werd dan officieel de fanfare Sint-Cecilia gesticht. Jozef Braeckmans, een maalder uit Waarloos, werd de eerste voorzitter; postbode Felix Verhaegen mocht de gelden beheren en wie kon beter het schrijfwerk verrichten dan de gemeentesecretaris Cyriel Henderickx?

Er was nu een bestuur, nu nog muzikanten om muziek te maken! Kandidaten genoeg, en koster-orgelist Cyriel zou hen wegwijs maken in de muziek. In de oude parochiezaal gaf de secretaris aan 101 (!!) muzikanten in spe les.

Na een aantal lessen kochten ongeveer twintig muzikanten een eigen instrument en onder leiding van dirigent Verthongen kon het echte werk beginnen.

Het eerste openbaar optreden kwam vier jaar na de stichting, op de wereldtentoonstelling van 1935 te Brussel. Nummers als Tannhauser van Richard Wagner en Wein, Weib und Gesang van Johann Strauss werden uitgevoerd. Dit was meteen een groot succes en stimulans voor andere muzikanten.

Tijdens de oorlogsjaren werd het moeilijk voor de fanfares en werden ook in Waarloos de muzikale plannen tijdelijk opgeborgen. Maar zodra de oorlog voorbij was, kwam de fanfare weer tot leven.

Onder het strenge toezicht van brouwer Theophiel Maes (baas van Brouwerij Maes), werden de muzikanten (zo goed als allen werknemer bij de brouwerij) van thuis blijven gevrijwaard om te gaan repeteren. Wie eens afwezig was, kon 's anderendaags op het matje komen.

Naar aanleiding van het 50-jarig bestaan in 1981 werd de titel 'Koninklijke' aangevraagd. Sinds 13 oktober van datzelfde jaar mag Fanfare Sint-Cecilia Waarloos zijn geschiedenis verderzetten als Koninklijke Fanfare Sint-Cecilia Waarloos. Het brevet werd in ontvangst genomen door voorzitter Rik Van Bulck en zijn zoon Jos (secretaris).

Veertig jaar later is onze fanfare nog altijd springlevend. Het bestuur bestaat uit zowel muzikanten als niet-muzikanten, zowel uit jongeren als oude wijzen. Sinds begin 2007 staan de fanfare onder de muzikale leiding van dirigent Luc Goeman, bijgestaan door onder-dirigent en Waarlozenaar Eddy De Vos.
Hoogtepunten van het jaar zijn de Muziekavond in het voorjaar en het Kerstconcert (met gastoptreden van een koor of zanger) in december.